مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی سد روده ای را تخریب و باعث التهاب می شوند

7 ژانویه 2021- سازندگان سیگارهای الکترونیکی از آن بعنوان جایگزینی سالم برای سیگارهای سنتی حاوی نیکوتین نام می برند، تحقیقات جدید نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی سد روده ای را شکسته و با ایجاد التهاب در بدن به طور بالقوه منجر به انواع مشکلات سلامت می گردند.

در این مطالعه که در مجلهiScience ، منتشر گردید، پرفسور Soumita Das، دانشیار آسیب شناسی و دکترPradipta Ghosh ، استاد طب سلولی و مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی سان دیگو و مرکز سرطان مورس دردانشکده پزشکی سن دیگو دریافتند که استفاده ی طولانی مدت از سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین منجر به "سندرم روده ی نشت کننده[1]" می شود که در آن میکروب ها و سایر مولکول ها از جدار روده عبور کرده و وارد بدن می شوند و در نتیجه سبب ایجاد التهاب مزمن می گردند. چنین التهابی می تواند به انواع بیماری ها و شرایط از جمله دیابت، بیماری التهابی روده، زوال عقل، برخی سرطان ها، تصلب شرایین، فیبروز کبدی، و آرتروز منجر شود.

دکتر Ghosh، گفت: پوشش روده یک موجود شگفت انگیز است. این پوشش از یک لایه سلول تشکیل شده است که برای جلوگیری از ورود تریلیون ها میکروب به داخل بدن، دفاع از سیستم ایمنی بدن ما و در عین حال اجازه به جذب مواد مغذی ضروری است. هر چیزی که بخوریم یا بنوشیم، به عبارت دیگر انتخاب سبک زندگی ما، توانایی تأثیر بر میکروب های روده، سد روده و سلامت کلی ما را دارد.

محققان دریافتند که دو ماده شیمیایی که به عنوان پایه برای تمام بخارات مایع سیگار الکترونیکی استفاده می شوند یعنی "پروپیلن گلیکول و گلیسرول گیاهی" علت ایجاد التهاب هستند.

دکتر Ghosh، گفت: هنگام گرم شدن این دو ماده برای تولید بخار در سیگار الکترونیکی، مواد شیمیایی زیادی از آنها ایجاد می شود که بیشترین آسیب را به بدن وارد کنند و متاسفانه هیچ نظارتی در حال حاضر بر آنها وجود ندارد. وی افزود: در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی بحث های زیادی وجود دارد. محتوای نیكوتین و خاصیت اعتیاد آور آن همیشه مورد توجه افرادی بوده است كه علیه ایمنی آن بحث می كنند، در حالی كه عدم وجود مواد شیمیایی سرطان زا در سیگار الکترونیکی، دلیلی برای تولید کنندگان در هنگام بازاریابی این محصولات به عنوان "یک جایگزین سالم" برای سیگار معمولی بوده است. در حقیقت، ما باید در مورد این مواد شیمیایی که مایع بخار را تشکیل می دهند، بیشتر نگران باشیم زیرا علت التهاب روده هستند.

پرفسور Soumita Das، گفت: این اولین مطالعه ای است كه نشان می دهد چگونه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سیگارهای الکترونیك باعث افزایش حساسیت روده به عفونت های باكتریایی می شود و منجر به التهاب مزمن و سایر نگرانی های سلامتی می شود. با توجه به اهمیت سد روده در حفظ هموستازی ایمنی بدن، این یافته ها اطلاعات ارزشمندی در مورد اثرات مضر طولانی مدت استفاده ی مزمن از سیگارهای الکترونیکی بر سلامتی ما ارائه می دهند.

دکتر Ghosh، گفت: در صورت از بین رفتن عامل تحریک کننده، در این مورد استفاده از سیگار الکترونیکی، آسیب به روده ممکن است برگشت پذیر باشد، اما اثرات التهاب مزمن بر سایر اندام ها مانند قلب یا مغز غیرقابل برگشت هستند. در مطالعات آینده ما در نظر داریم که طعم دهنده های مختلف سیگارهای الکترونیکی را بررسی کنیم تا از اثراتی که ممکن است بر روده داشته باشند، آگاه شویم.

منبع:

Sharma, A., et al. (2021) E-cigarettes compromise the gut barrier and trigger inflammation. iScience. doi.org/10.1016/j.isci.2021.102035.

https://www.news-medical.net/news/20210107/Chemicals-in-e-cigarettes-disrupt-the-gut-barrier-and-trigger-inflammation.aspx

 



[1]leaky gut